-
27: Děti a virtuální prostředí
Nejsou moje děti až příliš mnoho na mobilu? To je otázka, která zejména po letech COVIDu trápí čím dál více rodičů. Jaká rizika číhají na děti v online světě, kdy už se může jednat o závislost, proč jsou sociální sítě, online hry, ale také média pro nás tolik návyková, a hlavně – co s tím jako rodiče…
-
26: Emoční zanedbávání (ACE 4)
Zanedbávané děti mají vždy velmi těžký život. Není proto divu, že emoční zanedbávání se dostalo do hledáčku CDC a později i WHO kvůli svým dopadům na psychické a fyzické zdraví dětí. CDC definuje emoční zanedbávání vlastně oklikou. Říká, jak by se měli rodiče o své dítě emočně starat. Pokud na následující otázku nedokážete upřímně odpovědět…
-
25: Jak vybudovat přijímající rodinné prostředí
Úloha rodiče se s přibývajícím věkem dítěte zásadně mění. V raném dětství mohl rodič dítě docela efektivně ochránit před drtivou většinou rizik. Teď už to ale nejde, rodič se postupně dostává na druhou kolej, prim hrají vrstevníci. Přesto rodiče ale mohou udělat velmi mnoho pro to, aby své děti ochránili před rizikovým chováním v dospívání, užíváním a zneužíváním…
-
24: Emoční zneužívání (ACE 3)
Deprese, úzkosti, nízké sebevědomí, strach z opuštění a nestabilní vztahy – to všechno jsou běžné a vědecky prokázané důsledky emočního zneužívání. To má na náš dospělý život mnohem horší dopady než fyzické nebo sexuální zneužívání. Proč? Protože se nejčastěji děje přímo od rodiče a obvykle celé dětství. Pokud je vaše odpověď na otázku: „Rodič, nevlastní rodič,…
-
23: Výchovné nástroje pro starší děti
S tím, jak děti začínají povinnou školní docházku, mění se jejich každodenní život i vývojové úkoly. Na jejich rozvoj začínají mít dopad učitelé, trenéři a vedoucí kroužků a prim začínají hrát vrstevníci. Úloha rodiče se mění – teď jim mají pomoci ulehčit dospívání a mít na ně pozitivní vliv. Jak toho ale docílit? Existují nové vědecky…
-
22: Resilience aneb jak přežít příkoří
„Schopnost systému úspěšně se přizpůsobit nenadálým změnám, které ohrožují jeho stabilitu, život nebo vývoj,“ tak definuje americká profesorka Ann S. Masten z Institutu pro vývoj dětí na University of Minnesota resilienci, unikátní schopnost, která pomáhá dětem úspěšně a bez zjevných negativních následků překonat nejrůznější příkoří. Co to vlastně je resilience? Kde se v dětech bere? A co…
-
21: Úvod do výchovy dětí 8+
Se začátkem školní docházky se pro děti i rodiče mnohé změní. Tyto změny se však nedotýkají jen sociálního života a denního režimu dítěte a rodiny. Týkají se i vývojových úkolů dítěte souvisejících s rozvojem a specializací jeho mozku a úlohy, kterou v jeho životě mají rodiče sehrát. Zároveň, některé osvědčené výchovné nástroje přestávají v původní podobě fungovat. Jak…
-
20: Fyzické zneužívání (ACE 2)
Facka, házení předmětů, mlácení, ale také agresivní strkání nebo táhnutí dítěte někam pryč – to všechno je fyzické zneužívání, další z Neblahých zážitků z dětství (Adverse Childhood Experiences), který má podle moderní medicíny měřitelné negativní dlouhodobé a někdy i trvalé dopady na fyzické i psychické zdraví dětí. Jaké? Zvýšená agresivita, narušené morální hodnoty, častější delikventní, kriminální a…
-
19: Bezpodmínečná láska
Láska bez podmínek, přítomná kdykoliv, za všech okolností a nezávisle na tom, co druhý člověk dělá, nebo nedělá, nebo si myslíme, že by měl dělat, a nezávisle na tom, jestli se na daného člověka zrovna zlobíme, nebo nás potěšil. Láska za to, že jsi. To je definice bezpodmínečné lásky. Ta nám pomáhá v bezpodmínečném přijetí druhého…
-
18: Úvod do sexuální výchovy
„Každý má mít přístup k vědecky přesným a srozumitelným informacím týkajícím se sexuality, sexuálního zdraví a sexuálních práv skrze různé zdroje,“ praví Deklarace sexuálních práv (1997) Světové organizace pro sexuální zdraví (WAS). Ta shrnuje i to, jak klíčovou roli má pro člověka sex v jeho fyzickém, emočním, duševním i sociálním životě nebo to, že sexualita přispívá…