Spustili jsme pro vás Rodičovskou akademii, kde najdete celou řadu online kurzů nejen pro rodiče.

  • 125: Spánek dětí

    Rodiče dětí se prvních šest let po narození dítěte zrovna moc dobře nevyspí. Zdrojem jejich nevyspání je a priori právě spánek dětí. Jak vlastně spí děti a kolik hodin by měly spát? A jak se jejich spánek v průběhu věku až do dospělosti mění? Co jim se spánkem pomáhá a co ho naopak narušuje? A co…

    Pokračovat ve čtení..


  • 124: Jak se postavit toxickým vzorcům

    Toxické rodinné vzorce (viz 94. díl) se často táhnou rodinami celé generace. Způsob nezdravého zacházení s dětmi, hranicemi, partnery ale i se sebou, který se učí děti od rodičů, rodiče jej získali od prarodičů, ti zase od praprarodičů atd. je velmi těžké v dospělosti změnit. Přesto toto úsilí stojí za to, byť vám za něj vaše děti…

    Pokračovat ve čtení..


  • 123: Návrat do práce po rodičovské dovolené

    V České republice je jedna z nejdelších rodičovských dovolených na světě, ale ekonomická podpora rodičů je při ní pod úrovní minimální mzdy. Na rodičovskou v Česku z 98 % nastupují ženy. Ty jsou na českém pracovním trhu výrazně diskriminované, a to nejen platově. Rozdíl mezi mzdou ženy a muže je v Česku 18,0 %, třetí nejhorší v EEA. Návrat z rodičovské dovolené…

    Pokračovat ve čtení..


  • 122: Prohození rolí

    Úkolem rodičů je starat se o děti. Rodiče se rozhodli přivést je na svět a spolu s tím se rozhodli se stát na celý jejich život rodiči. Přesto existuje mnoho rodin s toxickým rodinným vzorcem, kde už od raného věku je úkolem dětí starat se o rodiče a naplňovat jejich potřeby. Někdy je úkolem dětí i starat…

    Pokračovat ve čtení..


  • 121: Děti a škola

    Naučit děti číst psané a tištěné texty, náboženství, psát kurentem (typ písma), počítat paterým způsobem, předat jim návod k poctivosti v životě a postupy, jak hospodařit – s tímto cílem byla 6. prosince 1774 zavedena v Habsburské říši povinná školní docházka pro všechny děti v monarchii. Moderní výzkumy ukazují, že funkce školy se od té doby poněkud změnila…

    Pokračovat ve čtení..


  • 120: 50 odstínů BDSM

    BDSM – B/D (Bondage and Discipline), D/s (Dominance and submission) a S/M (Sadism and Masochism) je s námi už od roku 1991, ale masivní slávu mu přinesla až kniha 50 odstínů šedi o 20 let později. 12,5 % Belgičanů se mu pravidelně oddává, 46,8 % zkusilo aspoň jednu praktiku. Docentka Ateret Gewitz-Meydan z univerzity v Haifě o něm…

    Pokračovat ve čtení..


  • 119: Obezita nejen u dětí

    Dřívější smrt, deprese, úzkostné poruchy, ADHD, v pozdějším věku také Parkinsonova a Alzheimerova choroba, to vše postupem času doprovázené hypertenzí, diabetem 2. typu, metabolickými a kardiovaskulárními potížemi, rakovinou – často tou s nejvyšší mírou smrtnosti a celou řadou dalších zdravotních problémů – tak běžně vypadá život obézních lidí. V roce 2020 žilo v Evropě 4,4 milionu dětí mladších 5…

    Pokračovat ve čtení..


  • 118: Porušování hranic

    Ve zdravé rodině jsou respektovány osobní hranice. V nezdravé rodině jsou osobní hranice nejasné a často porušované. To je častý jev v rodinách, kde rodiče trpí poruchou osobnosti a/nebo substanční závislostí. Týká se ale i všech rodin, kde rodiče děti fyzicky zneužívají (viz 20. díl) například formou fyzických trestů. Život v takto nezdravé rodině mívá pro děti…

    Pokračovat ve čtení..


  • 117: Vztek, agrese a regulace emocí

    Jak dokážete ovládat svůj vztek? A co jiné emoce? Regulace emocí je jednou z nejdůležitějších dovedností v životě člověka. Je to jedna z nejzásadnějších věcí, které se dítě musí od rodičů naučit. Co mohou rodiče udělat pro to, aby se jejich děti tuto dovednost naučili? A čemu je naopak potřeba se vyhnout? Jakou roli hraje v agresivitě pohlaví dítěte…

    Pokračovat ve čtení..


  • 116: Chaos, nebo diktatura

    Ve zdravé rodině existují smysluplné hranice a struktura. Hranice dávají bezpečí a určují nějakou strukturu, která umožňuje učit se o vlastních hranicích a hranicích ostatních. Co ale když v rodině panuje bezhraniční chaos, nebo naopak extrémní rigidita? Jak se žije dětem v takových rodinách, a jaké dopady to dětem přináší? A jak se může rodina se…

    Pokračovat ve čtení..