Spustili jsme pro vás Rodičovskou akademii, kde najdete celou řadu online kurzů nejen pro rodiče.

  • 124: Jak se postavit toxickým vzorcům

    Toxické rodinné vzorce (viz 94. díl) se často táhnou rodinami celé generace. Způsob nezdravého zacházení s dětmi, hranicemi, partnery ale i se sebou, který se učí děti od rodičů, rodiče jej získali od prarodičů, ti zase od praprarodičů atd. je velmi těžké v dospělosti změnit. Přesto toto úsilí stojí za to, byť vám za něj vaše děti…

    Pokračovat ve čtení..


  • 123: Návrat do práce po rodičovské dovolené

    V České republice je jedna z nejdelších rodičovských dovolených na světě, ale ekonomická podpora rodičů je při ní pod úrovní minimální mzdy. Na rodičovskou v Česku z 98 % nastupují ženy. Ty jsou na českém pracovním trhu výrazně diskriminované, a to nejen platově. Rozdíl mezi mzdou ženy a muže je v Česku 18,0 %, třetí nejhorší v EEA. Návrat z rodičovské dovolené…

    Pokračovat ve čtení..


  • 122: Prohození rolí

    Úkolem rodičů je starat se o děti. Rodiče se rozhodli přivést je na svět a spolu s tím se rozhodli se stát na celý jejich život rodiči. Přesto existuje mnoho rodin s toxickým rodinným vzorcem, kde už od raného věku je úkolem dětí starat se o rodiče a naplňovat jejich potřeby. Někdy je úkolem dětí i starat…

    Pokračovat ve čtení..


  • 121: Děti a škola

    Naučit děti číst psané a tištěné texty, náboženství, psát kurentem (typ písma), počítat paterým způsobem, předat jim návod k poctivosti v životě a postupy, jak hospodařit – s tímto cílem byla 6. prosince 1774 zavedena v Habsburské říši povinná školní docházka pro všechny děti v monarchii. Moderní výzkumy ukazují, že funkce školy se od té doby poněkud změnila…

    Pokračovat ve čtení..


  • 120: 50 odstínů BDSM

    BDSM – B/D (Bondage and Discipline), D/s (Dominance and submission) a S/M (Sadism and Masochism) je s námi už od roku 1991, ale masivní slávu mu přinesla až kniha 50 odstínů šedi o 20 let později. 12,5 % Belgičanů se mu pravidelně oddává, 46,8 % zkusilo aspoň jednu praktiku. Docentka Ateret Gewitz-Meydan z univerzity v Haifě o něm…

    Pokračovat ve čtení..


  • 119: Obezita nejen u dětí

    Dřívější smrt, deprese, úzkostné poruchy, ADHD, v pozdějším věku také Parkinsonova a Alzheimerova choroba, to vše postupem času doprovázené hypertenzí, diabetem 2. typu, metabolickými a kardiovaskulárními potížemi, rakovinou – často tou s nejvyšší mírou smrtnosti a celou řadou dalších zdravotních problémů – tak běžně vypadá život obézních lidí. V roce 2020 žilo v Evropě 4,4 milionu dětí mladších 5…

    Pokračovat ve čtení..


  • 118: Porušování hranic

    Ve zdravé rodině jsou respektovány osobní hranice. V nezdravé rodině jsou osobní hranice nejasné a často porušované. To je častý jev v rodinách, kde rodiče trpí poruchou osobnosti a/nebo substanční závislostí. Týká se ale i všech rodin, kde rodiče děti fyzicky zneužívají (viz 20. díl) například formou fyzických trestů. Život v takto nezdravé rodině mívá pro děti…

    Pokračovat ve čtení..


  • 117: Vztek, agrese a regulace emocí

    Jak dokážete ovládat svůj vztek? A co jiné emoce? Regulace emocí je jednou z nejdůležitějších dovedností v životě člověka. Je to jedna z nejzásadnějších věcí, které se dítě musí od rodičů naučit. Co mohou rodiče udělat pro to, aby se jejich děti tuto dovednost naučili? A čemu je naopak potřeba se vyhnout? Jakou roli hraje v agresivitě pohlaví dítěte…

    Pokračovat ve čtení..


  • 116: Chaos, nebo diktatura

    Ve zdravé rodině existují smysluplné hranice a struktura. Hranice dávají bezpečí a určují nějakou strukturu, která umožňuje učit se o vlastních hranicích a hranicích ostatních. Co ale když v rodině panuje bezhraniční chaos, nebo naopak extrémní rigidita? Jak se žije dětem v takových rodinách, a jaké dopady to dětem přináší? A jak se může rodina se…

    Pokračovat ve čtení..


  • 115: Děti a hranice

    Hranice jsou v životě člověka extrémně důležité. Americký psychoterapeut Albert Pesso, zakladatel psychoterapeutického směru PBSP, je považuje za jednu ze základních pěti potřeb každého člověka. Když jsou rodiči vůči dítěti správně nastavené, dávají dítěti bezpečný prostor pro objevování světa, sebepoznání i pro učení se o svých hranicích a hranicích ostatních. Pokud tomu tak není a/nebo pokud…

    Pokračovat ve čtení..